14 dec I TJING
Vier jaar geleden werd ik wakker en voelde me leeg. Anhedonie is de term misschien, hoewel ik mezelf niet wilde doden waardeerde ik mijn leven niet, het kon me gestolen worden. Ik voelde geen verlangen, eigenlijk voelde ik niets. Ik sloeg onbewust het voelen over, ik had geleerd niets te willen, en geen behoeftes te hebben en was erin geslaagd. Ik dacht aan de beelden van een hardloopster. Een Amerikaanse sprinter, ze had gewonnen en haar ogen glansden van geluk. Ze pakte het gouden kruisje dat ze aan een kettinkje om haar nek droeg en kuste het. Ik wenste dat ik die verbinding kon voelen, met iets dat mensen god noemen. Ik kon er niet in geloven. Ik was boos op het verhaal over God, mijn God was een God die oordeelde, die me altijd op de hielen zat, vertelde dat ik niet lang genoeg gepraat had met de buurvrouw, dat ik mijn moeder moest bellen, dat ik egoïstisch was en slecht. ik had ergens gelezen je kan God niet vinden, God vind jouw en ik vouwde mijn handen en bad, vind me dan…alsjeblieft. Ik wil zo graag gevonden worden. Me anders voelen dan ik nu doe.
De volgende dag vertelde een collega dat hij katholiek was geworden, dat was ik al, het had me niets gebracht dacht ik bij mezelf. Ik zei dat ik wel zou willen weten wat de essentie van alle religies was en hij vertelde mij dat er een leesgroep vanuit de kerk werd gestart, ze gingen een boek lezen over 25 eeuwen theologie. Hij bood aan te vragen of ik mee mocht doen.
Ik dacht aan mijn vraag die ochtend, was dit dan de manier van God om mij te vinden? Het was te toevallig… Dus ik zei ja, voor het eerst in alle jaren dat ik werkte besloot ik de tijd te nemen voor iets dan niets met mijn werk te maken had. Een avond in de week naar een boekleesclub te gaan was eigenlijk onmogelijk in mijn beleving. Dat was tijd verkwisten, tijd die ik kon gebruiken om nieuwe applicaties te leren. En toch zei ik ja. Want ik zag het niet meer zitten door te gaan zoals voorheen.
Toeval in het Engels is grace. Amazing Grace. Soms als je de oorspronkelijke betekenis van woorden onderzoekt lijkt het een boodschap. Ik ben sinds die dag de toeval gaan waarderen als een geschenk. En als je begint deze ‘presentjes’ (the present) uit te pakken (te ontvouwen) zal je beamen dat niets toevallig is, alles heeft betekenis mits je er aandacht aan besteed. Serindipity noemde Jung dit. Veel in het leven is onvoorspelbaar, telkens weer zijn er keuzes terwijl je niet weet wat de toekomst brengt. Achteraf kun je zeggen dat zou ik niet nog een keer zo doen. Vooraf is er slechts een keuze uit een aantal mogelijkheden. En dan kies je al naar gelang je behoeftes en wensen. Een orakel kan je helpen om helder te krijgen wat er allemaal in je speelt, het zal een tipje van de sluier oplichten. En nu wordt het interessant, want het gebruiken van een orakel geeft de toeval de ruimte die het nodig heeft om iets aan je te vertellen. En aangezien elk mens last heeft van ongezonde gedragspatronen en/of verdedigingsstrategiën is een orakel vaak een betere leidraad dan je eigen verstand.
Men noemde dit vroeger cleromantie, dit was een soort lotje trekken. Als men een keuze moest maken en de uitkomst niet te voorzien was omdat deze nog in de toekomst lag vroeg men een orakel. Dit heeft een slechte bijsmaak gekregen omdat er ook geld me verdiend kon worden, net als de aflaat van de kerk. bovendien zijn mensen )(een van onze ongezonde patronen) geneigd elkaar te vertellen waarvan we denken dat de ander die graag wil horen, of een ander onze mening op te dringen. Het vereist wat meer levenservaring, inzicht en wijsheid om te beseffen dat het beter is een ander zelf tot zijn eigen inzichten te laten komen en niet te oordelen maar te luisteren. Hierbij kan je een ander helpen als je in staat bent om jezelf buiten beschouwing te laten. Dit is een vak apart, gelukkig zijn er een aantal wijze mensen die hun inzichten hebben beproeft en deze hebben opgeschreven en systemen hebben bedacht om de informatie toegankelijk te maken voor anderen die nog worstelen met zichzelf. Enkele geniale systemen die mij erg hebben geholpen en waar ik meer op vertrouw dan op mijn eigen hersenspinsels zijn de Kaballa, de Tarot en de I-tjing.
Men zou de uitkomst van deze orakels als willekeurig kunnen beschouwen, maar de uitwerking van elke uitkomst van het orakel zit psychologisch zo goed in elkaar dat elke mogelijke uitkomst je alleen maar zal helpen om helderder te denken en bewuster je keuze te maken, los van alles wat je hebt aangeleerd en alles wat je vreest.
De teksten zullen je facetten tonen die je zelf niet had kunnen bedenken, en zo het grootste gevaar dat bij elke keuze die we maken wegnemen, je ego. Hoe meer je gaat werken met een orakel hoe meer je het leert kennen als een betrouwbare raadgever die je nooit zal misleiden om te reageren vanuit angst. Een goed orakel vormt altijd een brug naar je bestemming, agape. Je kan erop vertrouwen, het is niet wispelturig, niet onderhevig aan manipulatie of verleiding, heeft geen ego en oordeelt niet, het wijst alleen de wegen die je het beste kan bewandelen om te worden wie je werkelijk bent.
Twee van de meest opvallende Chinese filosofen, Lao Tzu en Confucius, waren bekend met de I Tjing van Fu Xi. (De eerste keizer van China sjamaan/waarzegger en creator van de I Tjing ook wel de vader van de Chinese beschaving en filosofie genoemd.) Sommige aforismen van Lao Tzu werden erdoor geïnspireerd, terwijl Confucius een vroege versie van het boek redigeerde en annoteerde.
In wezen probeert de I Tjing het bewustzijn van de lezer te vergroten door een reeks kwaliteiten aan te leren en tegelijkertijd de (re-)acties van het ego af te raden. Deze kwaliteiten zijn gebaseerd op directe menselijke ervaring en wijsheid. Het wil niet zeggen dat men door het lezen van de I Tjing deze superieure eigenschappen alleen maar zal belichamen; het hangt veeleer af van de toepassing van het advies dat op iemands leven wordt gegeven. Uiteindelijk is het geboden advies tweeledig: we moeten ons laten leiden door onze superieure kwaliteiten terwijl we leren hoe we moeten reageren op negatieve invloeden, zowel bij onszelf als bij anderen.
Enkele van de essentiële eigenschappen die de I Tjing leert zijn: bescheidenheid, vrede, terughoudendheid, onafhankelijkheid, nederigheid, acceptatie, bewustzijn, aanpassingsvermogen, onschuld, eenvoud, onthechting, doorzettingsvermogen, oprechtheid, vreugde, gelijkmoedigheid, geduld, openheid, toewijding aan innerlijke waarheid , mededogen, neutraliteit en nauwgezetheid. De I Tjing leert ook over negatieve invloeden die verband houden met het ego: angst, vrees, woede, verlangen, arrogantie, agressiviteit, hardvochtigheid, sluwheid, doelgerichtheid en hebzucht.
De begeleiding die door de I Tjing wordt geboden, is pragmatisch omdat het erkent dat mensen inherent zowel positieve als negatieve eigenschappen in hun karakters hebben. Het biedt dus praktisch advies voor het succesvol navigeren in moeilijke situaties.
De I Tjing wordt al eeuwenlang gebruikt om individuen te helpen bij het nemen van beslissingen, het oplossen van conflicten, persoonlijke verbetering en relatieproblemen. Aan het begin van het boek wordt duidelijk gemaakt dat de I Tjing op het eerste gezicht slechts een boek is. Het is echter meer dan alleen een boek. Het is een levend, ademend orakel. Uiteindelijk zullen degenen die de I Tjing-leringen in hun leven toepassen, volgens het boek ‘welvaart, begrip en gemoedsrust’ bereiken.
Cleromantie en de I Tjing-hexagrammen
Cleromantie verwijst naar een manier van sorteren waarbij loten worden gekozen. Het kan vele vormen aannemen, zoals het rollen van een dobbelsteen of het kiezen van een kaart, een rietje of een stengel. Hoewel geestelijkheid afhankelijk is van toeval en de uitkomst schijnbaar willekeurig is, geloven sommigen dat het de wil van God onthult.
De I Tjing brengt onze focus naar het huidige moment, het hier en nu. Soms adviseert het de beste manier van handelen voor onze huidige situatie; andere keren adviseert het meditatie en stilte. De eerste keer dat je de I Tjing voor het eerst raadpleegt, is als het spelen van een spel.
De I Tjing verschilt van waarzeggerij doordat er een morele dimensie aan ten grondslag ligt. Het is niet alleen een kwestie van een kaart krijgen of iemands lot onthullen. Men krijgt begeleiding over hoe men geluk kan brengen en ongeluk kan vermijden. Het behandelt de praktische zaken van het moment en plaatst de verantwoording voor het lot in de eigen handen van het individu.
Traditioneel werden duizendbladstengels gebruikt, waarvan werd aangenomen dat ze afkomstig waren van heilige planten. Moderne versies van het boek raden aan om drie munten in je hand te schudden en ze te laten vallen.
Koppen worden geteld als drie en staarten als twee. De waarde van de drie munten wordt dan bij elkaar opgeteld. Als het oneven is, trekt men een ononderbroken lijn, terwijl als het even is, een lijn wordt getrokken die in het midden onderbroken is. Dit proces wordt herhaald totdat er zes lijnen zijn getekend.
Elke combinatie van zes regels komt overeen met een van de vierenzestig I Tjing-hexagrammen. Men zoekt dan het hexagram in het boek en leest de tekst. Ook worden de regels tekst voor eventuele ‘veranderende’ regels gelezen, dit zijn die regels met de numerieke waarde zes of negen.
Deze veranderende lijnen worden vervolgens omgezet in hun tegendeel (gebroken of ongebroken), waardoor een nieuw hexagram ontstaat. De tekst voor dit hexagram wordt dan ook gelezen.
Elk I Tjing-hexagram bestaat uit twee trigrammen, de bovenste en de onderste. Aan elk trigram wordt een van de acht elementen toegewezen die worden herhaald voor de bovenste en onderste trigrammen. De acht elementen zijn: hemel, aarde, donder, water, berg, wind, vuur en meer.
De beelden van de I Tjing
De acht elementen van de I Tjing werden opgevat als ‘beelden van alles wat er in de hemel en op aarde gebeurt’, waarbij elk element transformeert in het volgende element, net zoals verschijnselen in de fysieke wereld veranderen. Dit is waar de Engelse titel ‘Book of Changes’ vandaan komt, elk element is een overgangsfase, net zoals ons leven en onze psychische toestanden van moment tot moment veranderen.
Elk van de acht elementen die in de trigrammen worden gebruikt, krijgt ook een attribuut toegewezen:
- De hemel – de creatie
- Aarde – het ontvangende
- Donder – Het opwindende
- Water – The Abysmal
- Berg – Het stilhouden
- Wind – Het Zachtheid zachte
- Vuur – Het vastklampende
- Meer – Het vreugdevolle.
Daarom is elk van de vierenzestig I Tjing-hexagrammen een combinatie van twee elementen of attributen, die hetzelfde kunnen zijn. Deze combinatie is als een chemische verbinding of een wiskundige vergelijking, die een nieuwe toestand galvaniseert of wel produceert. Bijvoorbeeld Vuur + Meer = Revolutie, of Donder + Hemel = Onschuld.
In het geval van paren, zoals Heaven + Heaven = The Creative, is het attribuut, dat creatieve kracht of welwillende energie is, samengesteld. Een ander paar is Earth + Earth = The Receptive, het vermogen om toe te geven, te accepteren en te voeden.
Yin en Yang-symbool in een achthoek van trigrammen
In de bovenstaande afbeelding zien we een koppeling die het Yin en Yang-concept is in het taoïsme. Als ‘The Creative’ Yang is, met zijn actieve en lichte toon, is ‘The Receptive’ Yin, dat donker en passief is.
Een eerdere vertaling van de I Tjing is een versie van Wilhelm uit 1950. De taal is poëtischer dan in Walkers vertaling. Het vermeldt bijvoorbeeld ‘de draak’, die in China ‘een symbool is van de elektrisch geladen, dynamische, opwekkende kracht die zich manifesteert in de onweersbui.’ Het is een symbool van creatieve energie. Bovendien, wanneer draken tijdens de vlucht worden beschreven, symboliseert dit kracht.
Voor hexagram één, ‘The Creative’, vertaalt Wilhelm de eerste regel als ‘Verborgen draak. Niet handelen.’ Daarentegen is Walkers versie pragmatischer: ‘Nog steeds duisternis. Handel niet voortijdig. Het licht van het creatieve moet nog tevoorschijn komen. Blijf geduldig tot de tijd duidelijk rijp is.’
Wilhelm stelt dat de acht afbeeldingen die in de trigrammen worden gebruikt meerdere betekenissen hebben en niet op één manier geïnterpreteerd hoeven te worden. Vroeger spraken ze van een gezinsstructuur. De Scheppende was de vader, de Ontvangende, de moeder, terwijl de andere attributen verwijzen naar drie zonen en drie dochters.
In sommige gevallen is het Chinese karakter dat het hexagram aanduidt zelf een afbeelding. In hexagram drie (donder + water) is Chun bijvoorbeeld ‘een grasspriet die tegen een obstakel duwt terwijl het uit de aarde ontspruit.’ In hexagram vier (water + berg) is het beeld van Mêng ‘ die langs een berghelling begint te stromen.’
Met bovenstaande afbeelding worden we herinnerd aan de poëtische en ideogramische kwaliteiten van het Chinees als taal. Volgens een mythe zag Fu Hsi, de eerste keizer van China, een schildpad uit de Gele Rivier komen en zag hij acht symbolen op het schild van de schildpad. Hij zou drie ononderbroken lijnen en drie gebroken lijnen hebben waargenomen, die de creatie van de trigrammen inspireerden. Schildpaden schildpadschelpen werden in het oude China gebruikt als een middel voor waarzeggerij, waarbij de patronen op verschillende manieren werden geïnterpreteerd. Ze werden ook gebruikt als schrijftafels .
Carl Jung en de I Tjing
De psychoanalyticus Carl Jung gebruikte de I Tjing vaak, zowel voor zichzelf als voor zijn patiënten. Hij schreef zelfs het voorwoord voor een versie van de I Tjing. Daarin suggereert Jung dat het het toevalselement is dat de kern vormt van de I Tjing en van ‘de Chinese geest’.
Aangezien het gekozen hexagram wordt gekozen op basis van de uitkomst van de munten, en de I Tjing onze aandacht altijd op het moment vestigt, is er een overeenkomst tussen het moment en het gegeven hexagram. Jung noemt deze correlatie tussen de I Tjing-hexagrammen en de synchroniciteit van het huidige moment .
Uiteindelijk werpt de I Tjing een licht op onze blinde vlekken en helpt ons om met succes door de moeilijke momenten en keerpunten van het leven te navigeren. Het bewijs van zijn waarde blijkt wel uit het feit dat het van het oude China tot op de dag van vandaag nog steeds wordt gebruikt.
Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.