10 sep 010
Laozi in the Tao Te Ching explains that the Tao is not a ‘name’ for a ’thing’ but the underlying natural order of the Universe whose ultimate essence is difficult to circumscribe due to it being non conceptual yet evident in one’s being of aliveness. The Tao is “eternally nameless” (Tao Te Ching-32. Laozi) and to be distinguished from the countless ‘named’ things which are considered to be its manifestations, the reality of life before its descriptions of it.
De vos figureert als de Tao, de natuur die geen stem heeft en alleen in stilte gehoord kan worden. De Tao heeft geen substantie en tegelijkertijd zit het in alles en is het alles, het is de natuur die wacht en wacht en elke kans grijpt om te zijn en te groeien. De geest die uit de fles wil. Je inspireert en je zin geeft en aandrijft om te leven.
Mary’s naam komt van ‘Mary’s room’; een gedachten experiment uit een artikel van Frank Jackson, waarmee hij de onvolledigheid van theorie aantoont (theorie is geen ervaring). Mary is in het artikel een uitvinder die leeft in een zwart witte kamer zonder kleur en alle theorie bestudeerd over kleur maar zelf nog nooit kleur heeft ervaren. In het verhaal is Mary het kind dat wacht en wacht tot het haar leven eindelijk vanuit haar wezen mag gaan ervaren. In veel oude teksten en religies is er sprake van drie werelden, deze werelden worden ook in de wetenschappelijke literatuur nog omschreven als drie ontwikkelingsfases in het leven van ons mensen. Woorden schieten te kort om deze ontwikkeling uit te leggen, wie leeft zal deze fases gaandeweg ontdekken. Dit sprookje gaat over mijn zoektocht naar liefde en een thuis, het herstellen van de verbinding tussen deze drie werelden die in mijn lichaam bestaan. Als alle blokkades zijn opgeheven en alles weer kan stromen kom je thuis in jezelf.
Stemmingsstoornissen en angststoornissen zijn de meest voorkomende psychische aandoeningen in Nederland, het belang om deze blokkades op te heffen is erg groot omdat deze gevoelens nauwelijks te verdragen zijn. Om deze gevoelens te verdringen grijpen mensen naar allerlei dingen die hen kortstondig van deze gevoelens kunnen verlossen, deze middelen ontwikkelen zich vaak tot een verslaving. Bij verslavingen kun je ook denken aan obsessief compulsief gedrag, verstrengeling, verstikkend gedrag of bijvoorbeeld het bekritiseren van jezelf en anderen. Zingeving en spiritualiteit kunnen je helpen het gevoel van hulpeloosheid op te lossen, ze bieden je een gereedschap dat je kan gebruiken om te herstellen van de aangeleerde verdedigingsmechanismen. Ze kunnen je helpen je eigen waarde te erkennen, meer liefde en compassie voor je zelf te ontwikkelen en te gaan leven in plaats van te overleven
Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.